5 Tips till en nyttigare jul!

Updated: Nov 16

Äntligen jul!

På många sätt är julen en högtid för kälek, vänskap, innemys, Kalle Anka, och just det..mat! På gott och ont verkar vi tycka. Många kunder beskriver sin oro inför julledigheterna, speciellt de som just påbörjat eller är mitt i en särskild diet. Det kan handla om en viktnedgång eller en process i att hantera en IBS eller allergi. Som dietist kan jag då både råda och coacha, men även lugna, för det går att ta sig igenom både julbord och Alladinaskar med gott samvete. Låt oss reda ut hur du kan göra den här julen lite mer nyttig än vanligt.

Låt oss först konstatera en uppenbar sak; julbord är buffé. Och med buffé kommer valfrihet, men också frestelser. Precis som med lunchbufféer och andra liknande tillfällen handlar det till stor sett om att välja sin tallrik efter sitt personliga mål. Julmat är klassiskt mycket höga på fett av alla dess slag, protein och snabba kolhydrater. Super för dig som vill öka i vikt eller bygga, men blir lätt för andra en bov. Högt fettinnehåll kan också besvära en känslig mage, så det finns anledning att tänka till lite för många under julen. Tipsen nedan är baserade på enallätares julbord, men även du somär vegan eller vegetarian kan ta till dig vissa av tipsen!

5 tips till bättre val på julbordet:

  • Ha en plan, och lita på att du har förmågan att hålla dig till den! Även om mycket frestar på en gång, femton julbord, choklad överallt och gammelfasters sillsallad som bara måååste testas för julefriden, så betyder det inte att du inte har en möjlighet att förbättra dig jämfört med förra julen. Kom ihåg att det faktiskt är du och ingen annan som bestämmer vad du väljer att stoppa i dig och inte. Varje dag är en ny dag och varje måltid en möjlighet att göra bra val. Stäng därför inte av tänkarna på din kost eller vad ditt mål är bara för att det är julledigt. Acceptera och var medveten om att omständigheterna är som de är men kom ihåg att du ändå har möjlighet att själv anpassa. Det handlar delvis om att våga gå utanför boxen ( i det här fallet traditionerna) och att lita på dig själv! Genom att ha tänkt igenom situationen och på förhand ha en grundplan på hur du ska göra blir det också enklare att hålla sig till det. Säg det gärna till några andra i din närhet också så får du förhoppningsvis större förståelse väl där. Traditioner i all ära, men går det att kombinera dessa med ditt mål är det ju ännu bättre, eller hur! (Jag lovar, det går!) Let's do this!

  • Heja grönsaker! (Finns det bara lite att välja på? Ta med eget eller inför en nyhet på julbordet!) Börja att fylla upp tallriken med just detta om du vet med dig att du lätt tar lite för mycket av de andra godsakerna på julbordet. Brysselkål, morötter, broccoli eller frukter som äpple och apelsin kan faktisk få utgöra basen för julbordstallriken och delvis mätta.

  • Välj proteinkällor med omsorg. På julen är vi sällan låga på proteiner. Äter man både kött och fisk finns det mycket att välja på på julbordet. Det handlar istället till största del om att hitta en proteinkälla i form av kött, fisk och mejerier som går hand i hand med ditt mål. Vid bufféer under alla andra av årets dagar brukar jag råda mina kunder att välja så få källor som möjligt, ett max två räcker ofta. Julbord är dock lite speciella, här finns ju traditionen i att vi ska ta lite av varje och gärna lite till. Vi kan i alla fall gå halva vägen här, tänk över vad som är ditt mål med kosten just nu. Försöker du hålla igen lite på kalorierna? Håll dig borta från eller ta en mycket mindre del av de allra fetaste alternativen så har du vunnit mycket. Ost, korvar, patéer och sylta är alla höga på både fett och kalorier. Behöver du det? Om inte finns här en stor potential i att förbättra sig från sina tidigare jular. Välj istället t ex mer av kalkon, skinka och lutfisk (om näsan pallar det...inte min).

  • Jul bara några dagar. Köp hem godis och nötter och ät gärna av julbordet och testa julkorven. Men låt det inte fylla upp alla av julens dagar och klämdagar. Att börja med att köpa hem en mindremängd av godsaker jämfört med förra året är ett tips. Låt inte godis och choklad stå framme på bordet under hela julhelgerna, då är risken stor att man faktiskt äter av det också. Blir det över? Bra, ge till grannarna eller frys in! Det är också smart att försöka hitta alternativ till de onyttiga julsakerna, för ibland vill man ändå ha något att knapra på. Har du testat att servera risgrynsgröt på hälften risgrynsgröt & hälften keso? Alla nya smaker av julté? Clementiner? Yoghurt smaksatt med saffran? Finncrisp eller knäcka med senap och skinka istället för vörtbrödet? You name it, försök att variera och våga testa nytt så ska du se att även detta kan funka som julmat. Tryffel och lussekatter, javisst, men med måtta!

  • Ett glas mindre glögg, julöl och julmust än förra året! Drycker mättar sällan på egen hand men kan ändå innehålla kalorier som vi hellre vill lägga på någonting annat än bara socker och alkohol. Glögg, sockrade drycker (julmust) och julöl m.m. är exempel på detta. Ett glas av varje är okej, men ta hellre resterande alkoholfriöl, light-julmust, vatten eller kolsyrat vatten så har du en stor vinst där! Se därför till att ha dessa alternativ även på julbordet. Smaksätt vattnet med apelsinklyftor så får du en smak av jul även där :)

Med detta önskar Idrottsdietisten och Josefine alla kunder, patienter och läsare en mycket God Jul!

Tips, idéer och coachning när julledigheterna är över? Kontakta Josefine för kostrådgivning eller träning så ses vi!

Senaste inlägg
1/14

IDROTTSDIETISTEN

IDROTTSDIETISTEN

Josefine Dahlqvist

Leg. Dietist och Personlig Tränare

Theres Svenssons Gata 13

417 55 Göteborg

info@idrottsdietisten.se

Tel: 0733-70 39 23

  • LinkedIn Black Square
  • Instagram Black Square
  • facebook-square

LÄS MER I BLOGGEN

KONTAKTA OSS!

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now