VIKTNEDGÅNG I GÖTEBORG OCH PÅ SKYPE

Leg. Dietist hjälper dig att gå ner i vikt

 

Idrottsdietisten är din privata dietist! Hit kan du komma med eller utan remiss från läkare, men ibland kan det vara nödvändigt att ta prover eller liknande hos din vårdcentral för att få den bästa behandlingen hos oss. Har du inte möjlighet att ta dig till oss i Göteborg ses vi istället via Skype eller telefon! All rådgivning och behandling är förankrad i vetenskapen och följer hela tiden nya rön och studier inom ämnet. Kostrådgivningen fokuserar på dig som individ där varje människa är unik och kräver individuellt bemötande för att lyckas nå sitt mål. Vi är noga med att hitta dig där du är och strävar inte efter att förändra dig, mycket hellre vanorna, på så sätt blir också kostförändringen mer långsiktigt hållbar.

Viktnedgång

 

Stillasittande och dåliga kostvanor kan leda till ofrivillig viktuppgång. För att gå ner i vikt krävs därför i första hand en förändring av kosten, ofta i kombination med ökad eller justerad träning. Ibland har viktuppgången kommit smygande och andra gånger efter en särskild händelse i livet. Ju tidigare man tar tag i det, ju bättre är chanserna att snart kunna återgå till sin önskade vikt igen. Idrottsdietisten hjälper dig som är överviktig eller lider av fetma att gå ner till normalvikt. Du får den hjälp du behöver för att hitta din väg till målet.

 

Ett sätt att bestämma om en individ är överviktig är att räkna på BMI. Ett BMI mellan 18,5 och 25 anses normalviktigt och mellan 25-30 överviktigt och över 30 Fetma. BMI-begreppet tar endast hänsyn till förhållandet mellan längd och vikt, och kan därför inte användas helt och hållet för t ex mycket vältränade personer eller personer som har ett normalt BMI men för hög fettprocent eller andel fett på kroppen. Här kan du räkna ut ditt BMI, eller hitta ditt värde i bilden nedan:

 

Här kan du läsa om andra diagnoser vi jobbar med:

 

IBS (Irritable Bowel Syndrome)

IBS är en vanlig diagnos som ofta går att lindra med rätt kost. Läs mer om IBS här.

 
Idrottsnutrition

Som idrottare är kosten mycket viktigt och kan vara det som skiljer vinst eller förlust. Läs mer om idrottsnutrition här.

 

Allergier och överkänslighet

Laktosintollerens, allergier, celiaki (glutenintolerens) är exempel på tillstånd som kräver kostbehandling. Läs mer om allergier och överkänslighet här.

 

Ätstörningar

Idrottsdietisten hjälper dig som vill komma ur en ofördelaktig relation till din kost. För lättare ätstörningar kan det ibland räcka med kontakt hos Leg. Dietist. Läs mer om ätstörningar här.

 

Vegetarisk kost

Som vegetarian eller vegan är det viktigt att ha god koll på vad man äter för att få i sig det kroppen behöver. Läs mer om vegetarisk kost här.

 

Övrigt

Har du andra funderingar kring din kost eller vill få en översyn på om du äter som du ska är vi platsen för dig. Låt Idrottsdietisten hjälpa dig att räta ut frågetecken och hjälpa dig mot ett mer hälsosamt du! Kontakta oss för att boka in en tid.

Ett annat mått att kika på när det gäller övervikt, som är en god markör för ökad risk för framtida ohälsa, är bukomfång. Bukmått eller bukomfång är dock inte samma sak som midjemått (som ju ofta är där man är som smalast i midjan) utan ett medicinskt mått som man mäter i höjd mellan höftben och nedersta revbenet. Bukomfånget för kvinnor ska helst inte överstiga 80 cm och för män 92 cm. Ett BMI eller bukomfång över rekommendationerna kan tillsammans med andra riskfaktorer såsom övervikt eller fetma, rökning, stress, avvikande kolesterolvärden, högt blodtryck m.m. orsaka bland annat hjärt- kärlproblematik, diabetes typ 2 och ökad risk för olika typer av cancer..

 

Populära dieter för viktnedgång kan innefatta kalorisnåla pulverdieter som Atkins, Nutrilett eller liknande, eller färdiga koncept som Viktväktarna och Itrim. För att inte tala om allt vi kan läsa om i tidningarna och ser på TV... LCHF, 5:2, Periodisk Fasta, antiinflammatorisk kost, glutenfritt, soppor och detox med juice eller grönsaker.  Jag tror att det säkert finns något att hämta i många av dessa tillvägagångssätten men nackdelen är när man genom att följa en diet också låser in sig i ett fack. Man går helt enkelt inte efter vad man själv vill eller har behov av utan köper någon annans idé om vad som passar just dig bäst. Där tror jag att man behöver tänka ett steg längre och våga ta se helheten och insevilka strategier man själv måste applicera i sin kost för att få ett långsiktigt hållbart resultat.. Risken blir annars att man går upp samma kilon snart igen, jojobantning är ett onödigt sätt att behandla sin kropp på.

 

Det handlar alltså inte bara om att följa en diet, det handlar om något mer långsiktigt än så. Under kostrådgivningsmötena hos Idrottsdietisten får du samtidigt god inblick i vad som gör att just du gått upp i vikt och vad du behöver göra för att på ett långsiktigt sätt behålla din målvikt. Det är du som kommer behöva göra största jobbet, men Idrottsdietistens Dietist och PT guidar och coachar dig i rätt riktning, hela vägen fram, för att se dig lyckas!

 

Några tips för dig som vill ha hjälp med viktnedgång:

 

  • Tänk ut var just dina kaloribovar finns. För stora portioner, tröstätande, för mycket fett eller kolhydrater? Fundera en sväng för att smygstarta tankarna innan vi ses.

  • Tro på dig själv! Även om du haft erfarenheter att misslyckas tidigare i din viktresa betyder inte det att samma kommer att ske nu. Du har mycket att vinna på att försöka!

  • Drick inte merparten av dina kalorier, drycker mättar mindre än samma mängd kalorier från mat och innehåller dessutom ofta få andra näringsämnen än just socker eller alkohol.

  • Var inte rädd för att vara mätt (eller snarare ohungrig). En viss hunger tillhör en viktnedgång men för lite mat under dagen kan trigga ofördelaktiga kostbeteenden och sötsug senare på dagen.

 

Vill du ha hjälp av Dietist för att sätta igång din resa mot din målvikt? KLicka på knappen nedan för att komma till bokningssidan så ses vi! Nu kör vi!

 

Du vet väl att du kan

få hjälp även på

Skype eller telefon?

 

Perfekt för dig som

inte har möjlighet

att komma till oss

på vår mottagning i Göteborg.

Andra frågor? Kontakta oss!

IDROTTSDIETISTEN

IDROTTSDIETISTEN

Josefine Dahlqvist

Leg. Dietist och Personlig Tränare

Theres Svenssons Gata 13

417 55 Göteborg

info@idrottsdietisten.se

Tel: 0733-70 39 23

  • LinkedIn Black Square
  • Instagram Black Square
  • facebook-square

LÄS MER I BLOGGEN

KONTAKTA OSS!

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now