Drick i värmen!

Updated: Nov 16

Värmerekord och solvarma dagar. Nog är det viktigt att dricka tillräckligt för att kroppen ska fungera optimalt och undvika uttorkning. Ni har ju hört det förr såklart, men vad gäller egentligen? Ju mer vi svettas, desto mer behöver vi också ersätta det med. Rätt så simpel matematik. Tränar du hårt är det förstås extra viktigt att hålla en bra vätskebalans. Det är inte bara vatten och vätska vi förlorar, även vissa salter eller mineraler avdunstar extra mycket en varm dag tillsammans med svettet. Vill man vara säker på att få i sig dessa finns det smarta vätskeersättningar att köpa eller göra själv, alternativt salta lite extra på maten så kommer du en bra bit.

Grunden är att det ofta är bättre att dricka mindre portioner och regelbundet än två liter åt gången, kroppen kan inte ta upp hur mycket som helst på en gång, och det som då blir "för mycket" kissar vi snabbt ut. Ett tips under extremheta dagar är därför att ha vatten eller dricka nära till hands för att ta några klunkar då och då. Blir kisset väldigt genomskilnligt eller du behöver springa på toaletten alltför ofta har du troligtvis druckit lite onödigt mycket.

Så vad ska man helst dricka? Ta en titt på listan:


Vatten - Bra som grund! Ha en flaska med er när det är väldigt varmt. Kolsyrat vatten är också superbra och innehåller olika mängder mineraler. Svalkande och gott!

Resorb/Bakis brustabletter - Brustablett att köpa i butik, innehåller även en del mineraler som går förlorat när vi svettas.

Saft och sötad läsk - Helt okej och innehåller ju också lite socker (förutom lightläsk), men tänk på att det lätt blir mycket av det när man är mycket törstig. Försöker du hålla nere på sockerintaget eller kalorierna? Välj vatten eller lightdrycker istället!

Sportdryck - Här finns många olika och listan kan göras lång, MEN, de klara dryckerna kan vara ett alternativ i sommarvärmen, de innehåller både lite socker och mineraler. Mindre socker? Välj resorb istället. Du kan också göra din egen sportdryck genom att tillsätta lite salt i vanlig saft.

Alkoholhaltiga drycker - Förutom att bidra med många andra negativa effekter på kroppen och metabolismen i stor är det också något vätskedrivande. Varannan vatten...minst!

Kaffe & The - Bättre alternativ än alkohol men också det svagt vätskedrivande.

Kallt eller varmt? - Även om kall dryck känns mer svalkande spelar det faktiskt ingen större roll, drick det som känns bäst för stunden!

Smoothies - Se det som ett saftigt mellanmål. Tillsätt lite salt i om du vill kunna ta upp lite mer av vätskan i det.

Mjölk - Helt OK, om än lite mer kaloririkt än vatten då det ju innehåller proteiner och socker (laktos), och fett i varierande mängd samt vitaminer och mineraler.

Kom ihåg att du också får i dig vätska från vanlig mat. Soppor, såser, glass m.m. Grönsaker och frukt innehåller också vätska så unna dig ett par extra sådana i värmen! Varför inte en fruktsallad? :D

Ha en fortsatt skön semester och sommar önskar Idrottsdietisten!

Senaste inlägg
1/14

IDROTTSDIETISTEN

IDROTTSDIETISTEN

Josefine Dahlqvist

Leg. Dietist och Personlig Tränare

Theres Svenssons Gata 13

417 55 Göteborg

info@idrottsdietisten.se

Tel: 0733-70 39 23

  • LinkedIn Black Square
  • Instagram Black Square
  • facebook-square

LÄS MER I BLOGGEN

KONTAKTA OSS!

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now