Måste viktnedgången gå spikrakt nedåt?

När du försöker gå ner i vikt och nå ditt mål kan det förstås kännas oroande att se att vikten ibland går upp när man tänker sig att vågen bör visa mindre varje gång man ställer sig på den. Ju oftare man väger sig, desto större är risken att den visar både upp och ner. (Lagom kan vara att väga sig 1-2 ggr/v) Jag brukar förklara för mina patienter och kunder att en normal viktnedgång ofta ser ut som en riktigt dålig aktie- kortvarigt upp men trenden är nedåt! 📉

↗️ Kortvarig viktuppgång kan ju förstås bero på att man ätit för mycket kalorier på senare och därför ökat i fettmassa, men inte nödvändigtvis. Det kan också bero på:

  • 👾 Ökade glykogenlager

Dvs vårt sätt att praktiskt kolhydrater i muskler och lever. Vi kan lagra olika mycket glykogen i kroppen beroende på hur mycket muskler vi har men mellan 300-509gram är vanligt. Ett gram glykogen binder också till ca tre gram vätska vilket kan göra den totala viktuppgången till mer än ett kilo.

  • 💦 Ökad vätskenivå. Vår vätskenivå beror på många olika saker. Några av dem kan vara förekomst av svettningar, diarréer och kräkningar, förändrat blodtryck och tid i mentruationscykeln.

  • 💩 Mer mat i tarmarna. En fiberfattig vs en fiberrik kost påverkar tarminnehållet mycket, även mängden bakterier förändras vilket också bär vikt. Det tar några dagar för maten att passera hela systemet från det att du äter det. Vid förstoppning stannar maten också kvar längre i tarmarna.

  • 💪🏼 Ökad muskelvolym. Det är möjligt att bygga muskler när man går ner i vikt - om man gör det på rätt sätt! Detta brukar dock inte visa sig som en kortvarig hackig viktuppgång men kan i vissa fall vara orsak till att du inte tappar vikt i samma takt som du trodde.

Det behöver alltså inte vara så farligt med platåer eller kortvariga uppgångar. Inget av exemplen ovan innebär en ökad fettmassa. Så länge du håller i din bra plan med kosten (och träningen) och inte ger upp så kommer resultaten så småningom och du nå ditt mål! 🎈 Ser kurvan däremot ut som en bra aktie, tänk om och ta nytag! Bättre att vända det innan det gått onödigt lång tid! /Josefine, Leg Dietist

Senaste inlägg
Arkiv

IDROTTSDIETISTEN

IDROTTSDIETISTEN

Josefine Dahlqvist

Leg. Dietist och Personlig Tränare

Theres Svenssons Gata 13

417 55 Göteborg

info@idrottsdietisten.se

Tel: 0733-70 39 23

  • LinkedIn Black Square
  • Instagram Black Square
  • facebook-square

LÄS MER I BLOGGEN

KONTAKTA OSS!

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now