Styrketräning för löpning

Updated: Nov 16

Löptränar du? Då är det dags att också involvera styrka i ditt upplägg! 🏃🏻❤️🏋🏼 En bra tid nu att ta sig in i gymmet (eller hemmagymmet) när utomhustemperaturen sticker nedåt. ❄️

Som personlig tränare möter jag ofta de som tränar för att bli bäst på 5 eller 10 km, halvmara eller maran som har bra variation och mängd i sin löpträning men som helt glömt/struntat i att också köra styrketräning vilket känns synd eftersom man länge sett att rätt typ av styrketräning ger ökad prestation även ute på banan eller i löparspåret jämfört med enbart löpträning.

Det finns flera dunderbra styrkeövningar att göra för att förbättra styrkan, löpekonomin och därmed också kilometertiden på dina lopp. Fokusera på grundläggande underkroppsövningar eller be oss om hjälp så hittar vi lämpliga strykeövningar och upplägg för dig! ...och våga lägga på tungt när du tränar! Ofta får man särskilt i början en stor styrkeeffekt som ju också bidrar till bättre självförtroende, motivation och förstås kilometertid!

Jag brukar be mina kunder att köra utfallssteg eller bulgarian squats (i smithmaskinen), knäböj eller benpress, höftlyft, marklyft och tåhäv och eventuellt andra övningar som är anpassade just för deras behov. Sikta på att göra 3-4 serier om 4-6 repetitioner per huvudövning. Att ha som mål att vara i gymmet 1-2 ggr/v är en bra plan.

Ett förslag på träningspass för benstyrketräning kan vara:

4x5 Marklyft

3x5 Benpress

3x5/ben Bulgarian squats

3x10 Höftlyft

3x8 Tåhäv med vikt

Denna specifika studie kunde konstatera att 4x4 av knäböj, raka marklyft, utfallssteg och tåhäv 2ggr/v under 6 veckor förbättrar just 5 km prestationen. 🏆 Bara ett upplägg av många som kan funka också för dig. HumanKinetics har sammanfattat den på ett bra sätt.

Happy running (och styrketräning)! 👏🏼

/Josefine - Leg Dietist, PT och löptränare

- Idrottsdietisten -

Senaste inlägg
1/14

IDROTTSDIETISTEN

IDROTTSDIETISTEN

Josefine Dahlqvist

Leg. Dietist och Personlig Tränare

Theres Svenssons Gata 13

417 55 Göteborg

info@idrottsdietisten.se

Tel: 0733-70 39 23

  • LinkedIn Black Square
  • Instagram Black Square
  • facebook-square

LÄS MER I BLOGGEN

KONTAKTA OSS!

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now