Äpplechips

Updated: Nov 16, 2020

Som dietist får jag ofta frågan vad man kan snacksa på om man inte vill få i sig onödigt mycket av det man försöker hålla nere på (kalorier, näringsfattiga livsmedel, socker, fett, fibersnåla livsmedel etc). Bär, kvarg eller sorbet i små portioner kan vara alternativ beroende på situation och sammanhang men har man lite tålamod kan även följande alternativ passa de allra flesta. (Ja, den är både glutenfri, utan tillsatt socker osv osv men det är inte det viktiga här!) Om vi menar kalorisnåla när vi snackar nyttigt, och även mer fiberrika, fettsnåla och låga på socker jämfört med många andra snacks eller lördagsgodis kan dessa vara ett gott alternativ!

De tar lite tid att göra men sköter sig själva i ugnen största delen. Välj ett syrligt äpple, särskilt om du inte har citron hemma. Oljan är inte ett tvång men kan få dem snäppet krispigare, mängden olja eller fett är ändå såpass liten så att kalorinivån ändå inte når upp till vanliga chips eller tex jordnötter som man kanske annars har på soffbordet. Recept under bilden!

  • 1 äpple urkärnas & skivas

  • 1 tsk olja

  • Lite pressad citron

  • Kanel/kardemumma efter smak 🔥 In i ugn på bakplåtspapper i 75-100 grader i 2-4 h beroende på ugn. Viktigast är att inte låta dem brännas vid, så ha lite koll på dem under tiden. Du kan vända på dem efter en timme eller mer så torkas dem lite mer jämt. Går också bra att låta torka i rumstemperatur men då snackar vi flera dagar...

Senaste inlägg