Kost för längdskidåkare - energi under en tävlingsdag

Idag avslutas VM i Lathis med herrarna femmil (ja nu snackar vi längdskidåkning) och vi har fått se mycket imponerade idrottsprestationer där tusentals timmar av träning och återhämtning ligger bakom. Samtidigt är det omöjligt att förbise kosten och specifikt idrottsnutritionen som en viktig del i deras framgång. Även immunförsvaret mår bäst av tillräcklig och rätt typ av mat för hårt idrottande individer.

Inför sprinttävlingarna i VM släppte SVT ett reportage om sprintåkarna och deras kost under en tuff tävlingsdag. Reportaget nedan rör en pågående studie på trettiotalet elit-längdskidåkare av forskare på Vintersportcentrum i Östersund där bl a energitillgången i form av mat och dryck undersöks under en landslagssamling i Idre.

Klicka på bilden för att komma till reportaget. (http://www.svtplay.se/klipp/12532036/exklusivt-sprintakarna-i-forskningstudie?info=visa) SVT.

En sprinttävling för en längdskidåkare motsvarar i energiåtgång ungefär lika mycket som en tremil i distans enligt reportaget, och det är inte ovanligt att man som elitidrottare underskattar sitt energibehov under tuff träning eller tävling. Ett enstaka sprintlopp tar ungefär 2,30-3,30 minuter och skulle därför gå att jämföra med ett 1500m-lopp i friidrott i tid för att ta ett exempel, skillnaden är dock att sprintåkarna i längdskidor åker upp till fyra lopp på en dag, hur man återhämtar sig med kost däremellan blir såklart avgörande för hur hårt man orkar trycka på i spurten i finalloppet när det spelar som mest roll.

Precis som under längre tävlingslopp på distans krävs adekvat påfyllning av framför allt kolhydrater och vätska för att kunna prestera på topp. Eftersom loppen ibland går tätt och att tid för matpauser kan vara svårt praktiskt att få till får man hitta sätt att låta idrottaren få i sig den mängd mat den behöver ändå. Att äta mindre portioner ofta (småäta mellan loppen) och att i den utsträckning det behövs inta energin i form av något mer lättsmälta livsmedel som smoothies, drickyoghurt och sportdrycker kan vara en nyckel i detta. Att prioritera rätt bland kolhydrater/fett och protein är också viktigt liksom att få i sig rätt mat redan dagen innan och vid frukosten för att starta fulladdad med energisubstrat i kroppens muskler. Tanken är att åkarna när de står inför sina starter ska vara såpass påfyllda med glykogen (kolhydrater lagrat i framförallt musklerna) och vara välhydrerade att de klarar av att prestera på max ända in i mål. Reportaget nämner enbart kolhydrater och vätska men självklart spelar även protein en roll i återhämtningen. Fett och vitaminer och mineraler behövs förstås även det för en allmänt hälsosam kost men det är inte något av detta (fett, & vitaminer och mineraler) som är de största avgörande faktorerna på kort sikt när det kommer till uppladdning innan och återhämtning mellan loppen som gäller även om fett hjälper till att nå upp till totalkalori och vissa mineraler kan hjälpa till att ta upp vätska bättre.

Skidåkare behöver mycket energi, likväl som många andra idrottare som tränar mycket och intensivt, viktigt är att få både kunskap och praktiska råd för att på bästa sätt klara av sin idrott. Det är bland annat det som jag som dietist jobbar med med mina idrottare och elitidrottare, ett mycket spänande uppdrag! Att få i sig rätt mängd och typ av energi inför, under och efter sina tävlingsåk kan vara skillnaden mellan ett vunnet guld eller missad final.

Kika på reportaget ovan för att se hur skidlandslaget tänker kring kost och återhämtning. Är du mer intresserad av hur du eller någon du tränar kan bli bättre i sin idrott med hjälp av kost så är du välkommen att höra av dig. Vi hjälper idrottare från många sporter att prestera sitt bästa!

/Josefine

Leg Dietist & Idrottsnutritionsrådgivare

Senaste inlägg
Arkiv

IDROTTSDIETISTEN

IDROTTSDIETISTEN

Josefine Dahlqvist

Leg. Dietist och Personlig Tränare

Theres Svenssons Gata 13

417 55 Göteborg

info@idrottsdietisten.se

Tel: 0733-70 39 23

  • LinkedIn Black Square
  • Instagram Black Square
  • facebook-square

LÄS MER I BLOGGEN

KONTAKTA OSS!

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now