Bättre hälsa med kost och träning hos äldre

Updated: Nov 16

Det är sedan länge känt att rätt kost och träning främjar våra muskler, även i äldre åldrar. Nu har Örebro Universitet publicerat en studie som även den påvisar nyttan av styrketräning. I studien, som publicerats i Journal of Applied Physiology, delade man in 65-70-åriga försökspersoner i tre grupper; en grupp som styrketränade två gånger i veckan, en grupp där både träning och ett specifikt kostprogram ingick och en kontrollgrupp som skulle fortsätta somvanligt utan interventioner. Resultaten visade att de grupper som styrketränat ökade i muskelstyrka (inte oväntat) men att den grupp som också fick tilldelat sig kostråd ökade ännu mer i muskler. Kontrollgruppen däremot minskade i styrka, vilket på många sätt är ofördelaktigt för vår hälsan men det är också här som de flesta av våra äldre befinner sig idag. Skönt då att veta att det går att göra någonting åt det!

Foto: Örebro Universitet

En inaktiv vardag med fel kost leder till en sämre hälsa men som tur är går alltså mycket av detta att ordna upp eller lindra med hjälp av rätt kost och träning. Diagnoser som vi arbetar med på dietist- och träningsmottagningen i Göteborg är genom kost och träning bland annat förebyggande av hjärt- och kärlsjukdomar och benskörhet, viktförändringar, fysisk rörlighet, kondition och styrka. Många delar som tillsammans skapar goda förutsättningar för en ökad hälsa!

En god kost och träning kan många gånger förebygga eller bromsa dessa sjukdomar men inte alltid bota. Hjärt och kärl-hälsa påverkas bland annat av kolesterolvärden och högt blodtryck vilka delvis kan påverkas med hjälp av kost och fysisk aktivitet, men delvis är en del i genernas påverkan på hälsan. Benskörhet bland äldre kvinnor och ofrivillig viktuppgång eller viktnedgång bland både män och kvinnor kan också med kostens hjälp och en aktiv vardag förebyggas. Även om många av de här diagnoserna kan behöva även annan medicinsk behandling kan det vara bra att veta att många av de problem som den äldre befolkningen lider av ofta går att lindra även med guidning och hjälp av dietist och tränare eller sjukgymnast.

Fyra tips från Dietisten/Personliga Tränaren för en ökad hälsa hos äldre:

  • Promenera mera - raska promenader som en del av vardagen räcker ofta långt och förebygger bland annat benskörhet, viktuppgång och hjärt- och kärlsjukdom.

  • Styrketräna - gärna någon gång i veckan, och det behöver inte vara på ett gym. Vi hjälper dig gärna med enkla övingar att göra hemma!

  • Ät för din aktivitetsnivå - annars går man lätt upp eller ner i vikt

  • Mer grönsaker och fet fisk - för bättre hjärthälsa och näringsintag!

Vill du veta mer om vad du kan göra för att förbättra din hälsa? Hör av dig till oss så berättar vi mer och hjälper dig gärna att boka in en tid hos vår duktiga dietist och tränare för en individuell plan.

Ha en härlig höst! 🍂🍄

/Josefine Leg. Dietist och Personlig Tränare - Idrottsdietisten

0733-70 39 23

Senaste inlägg
1/14

IDROTTSDIETISTEN

IDROTTSDIETISTEN

Josefine Dahlqvist

Leg. Dietist och Personlig Tränare

Theres Svenssons Gata 13

417 55 Göteborg

info@idrottsdietisten.se

Tel: 0733-70 39 23

  • LinkedIn Black Square
  • Instagram Black Square
  • facebook-square

LÄS MER I BLOGGEN

KONTAKTA OSS!

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now