Ägg - världens bästa mat!

Updated: Nov 16

Först ett litet förtydligande: påskägg är inte samma som hönsägg.. de innehåller lite högre andel choklad än de jag skriver om här...men ett är okej! ;)

Som Dietist får jag ofta frågan vad som är det bästa livsmedlet, ägg är helt klart en av toppkandidaterna. I det här inl-ägget får ni reda på varför det anses vara en av de nyttigaste livsmedlena. Visste ni t ex att ägg innehåller långt fler vitaminer och mineraler än många av våra vanliga grönsaker?

Ägg är näringsmässigt ganska likt mjölk, men lite mer näringskompakt. Främst hittar vi här bra proteiner och aminosyror, järn, D-vitamin, B12. Andra nyttigheter i ägg är selen, folat och antioxidanter i form av E-vitamin. I princip allt det vi behöver få i oss i vår kost finns alltså i ett ägg, med tre undantag (säg den som är helt perfekt...): C-vitamin, kolhydrater och fibrer. Nu är ju inte tanken att vi borde gå över till att enbart äta ägg, men vet om att det är ett riktigt bra livsmedel! De gamla rönen om att ägg är farligt och fett behöver vi inte oroa oss om om vi övrigt ser till att äta en väl samansatt kost! Det är ganska ovanligt att man inte tål ägg men man kan ha en sk äggproteinallergi vilken ofta försvinner redan i unga barnåren.

Tabell från svenskaagg.se som jämför näringsvärdet i ett ägg med en tomat och en morot. Märk att de alltså inte jämfört per 100 gram som är vanligt, då är skillnaderna ännu större!

Ett ägg ger oss t ex nästan hälften av vårt dagliga b12-behov, vilket kan vara extra viktigt för de som valt att inte äta kött eller fisk som annars är rika källor på detta. På samma sätt får vi i oss 2 mg järn per ägg (Järnbehovet för fertila kvinnor är 15 mg/dag och för män 9 mg som exempel). Vi hittar också 7 gram protein i ett ägg vilket är lika mycket som i ett glas mjölk (oavsett fetthalt på mjölken) och här finns också många av de essentiella aminosyrorna som vi behöver få i oss från kosten som kroppen inte själv kan producera.

Du kan alltså med gott samvete fortsätta att smaska i dig ägg i den mängd som är lagom för just dina behov, under och efter påsken.

/Josefine Dahlqvist

Leg. Dietist och PT på Idrottsdietisten

Får du i dig allt du behöver i din kost? Kontakta oss för att ta reda på vad du kan göra för att äta rätt!

Din Privata Dietist i Göteborg!

Senaste inlägg
1/14

IDROTTSDIETISTEN

IDROTTSDIETISTEN

Josefine Dahlqvist

Leg. Dietist och Personlig Tränare

Theres Svenssons Gata 13

417 55 Göteborg

info@idrottsdietisten.se

Tel: 0733-70 39 23

  • LinkedIn Black Square
  • Instagram Black Square
  • facebook-square

LÄS MER I BLOGGEN

KONTAKTA OSS!

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now