Influensa eller förkylning? Ät dig friskare!

Updated: Nov 16

Fortfarande går influensan i Sverige och många är hemma från jobbet. Har du blivit drabbad i år eller tidigare vet du hur det känns. Ingen aptit på många dagar, feber och illamående. När man är sjuk är det ändå viktigt att få i sig näring och rätt typ av mat. Vid längre sjukdomsperioder kan man behöva näringsersättning i form av energidrycker (och då pratarjag inte omde somsäljs kolsyrade i burkar med glada etiketter, utan snarare typ drickyoghurt, smoothies eller särskilda mer näringsgivande drycker från apoteket), men oftast går det bra att ganska snabbt komma tillbaka till vanlig mat. Den är texten handlar om hur på bästa sätt trappar upp kostintaget vid illamående, kräkning och influensa vid tillfälliga sjukdomar.

Feber:

Tänk på att dricka vatten om du har feber och svettas mycket. Vanligt vatten eller saft funkar bra eller vätskeersättning i brustabletter. Även soppor, mjölk, yoghurt, milkshakes etc innehåller stor andel vätska som kan vara enkelt och praktiskt att äta när man är sjuk.

Kräkning / Illamående:

Kräks man förlorar man både vätska och näring, det gäller även vid ihållande diarréer. Näringen kan vara svår att ersätta om man lätt kräks upp det man just ätit igen men försök att ändå att få i dig den vätska och näring som du tolererar för stunden. Trappa upp intaget från vatten till flytande föda och sedan fast föda i små steg och låt illamåendet och kroppen bestämma. Gå vidare till nästa steg när din mage tolererar det föregående. Upptrappningen kan se ut så här:

1, Vatten i små mängder. Börja med några klunkar och trappa upp när du får behålla det helt och hållet. Eventuellt är en del av detta vatten vätskeersättning som t ex Resorb.

2, Energirik "genomskinlig" dryck, tex saft för att få i dig även lite kalorier i det här fallet i form av kolhydrater. Kaffe kan störa magen så var försiktig med detta tillsvidare.

3, Andra drycker med slät konsistens som yoghurt eller mjölk, glass, släta soppor osv. Undvik smoothies med för mycket fibrer eller allt för feta soppor just nu.

4, Fast föda utan allt utan för mycket fibrer, fett eller starka kryddor som kan uppröra magen. Exempelvis vitt ris eller kokt potatis med kyckling eller fisk, pannkakor, fiberlåga smörgåsar med pålägg, omelett, bakad potatis med gräddfilsröra etc.

5, Återgå till vanlig mat igen så snart kroppen är i balans och du får behålla det du äter. Ju snabbare du kan äta din vanliga mat igen desto mindre näringsmässig påverkan blir det på kroppen under din sjukdomsperiod.

Huvudvärk:

Kan ibland orsakas av att man ätit för dåligt eller druckit för lite under sin sjukdomsperiod, men ofta såklart också beroende på själva sjukdomstillståndet i sig. Försök i möjligaste mån få i dig den näring din kropp behöver och klarar av att få i sig och drick och sov mycket så att kroppen får återhämta sig.

Huskur mot förkylning, C-vitamin i stora mängder?

Att inta stora mängder C-vitamin i form av apelsiner, brustabletter eller vitlök är vanliga huskurer mot förkylning eller influensasjukdomar. Tyvärr är de inte speciellt effektivt när sjukdomen väl brutit ut. Det som däremot kan hjälpa är att under vardagarna få i sig tillräckliga mängder av ett par vitaminer, bland annat C-vitamin, som på sikt stärker kroppens immunförsvar. Men vårt immunförsvar är mer komplext än så och många faktorer samverkar. Setill att under vardagen äta varierat och "lagom" mycket såger du också kroppen bra förutsättning att funka på rätt sätt.

Ta hand om er, vi hörs!

/Josefine

Leg. Dietist - Idrottsdietisten

Senaste inlägg
1/14

IDROTTSDIETISTEN

IDROTTSDIETISTEN

Josefine Dahlqvist

Leg. Dietist och Personlig Tränare

Theres Svenssons Gata 13

417 55 Göteborg

info@idrottsdietisten.se

Tel: 0733-70 39 23

  • LinkedIn Black Square
  • Instagram Black Square
  • facebook-square

LÄS MER I BLOGGEN

KONTAKTA OSS!

This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now